Ráiteas ar Rialú Inmheánach

Raon feidhme Freagrachta

Thar ceann Ghníomhaireacht Bainistíochta an Chisteáin Náisiúnta aithnímid freagracht na Gníomhaireachta as a chinntiú go gcoimeádtar agus go bhfeidhmítear córas éifeachtach rialaithe inmheánaigh. Áiríonn an fhreagracht seo ceanglais an Chóid Chleachtais um Rialachas Comhlachtaí Stáit (2016) san áireamh.

Cuspóir an Chórais Rialaithe Inmheánaigh

Tá an córas rialaithe inmheánaigh ceaptha chun riosca a bhainistiú go leibhéal inghlactha seachas é a dhíchur. Dá bhrí sin, ní féidir leis an gcóras ach dearbhú réasúnta agus gan dearbhú iomlán a sholáthar go bhfuil sócmhainní cosanta, idirbhearta údaraithe agus taifeadta i gceart agus go gcuirtear cosc ar earráidí nó neamhrialtachtaí ábhartha nó go mbraitear iad ar bhealach tráthúil.

Tá an córas rialaithe inmheánaigh, a thagann le treoir a d'eisigh an Roinn Caiteachais Phoiblí agus Athchóirithe, curtha i bhfeidhm ag an nGníomhaireacht Bainistíochta an Chisteáin Náisiúnta don bhliain dar críoch 31 Nollaig 2017 agus suas go dtí dáta fhaomhadh na ráiteas airgeadais.

Cumas Riosca a Láimhseáil

Tá Coiste Iniúchta agus Riosca (ARC) ag Gníomhaireacht Bainistíochta an Chisteáin Náisiúnta ar a bhfuil ceithre chomhalta den Ghníomhaireacht, a bhfuil saineolas airgeadais agus iniúchóireachta acu, feidhmíonn duine acu mar Chathaoirleach. Tháinig an ARC le chéile sé huaire in 2017.

Bhunaigh Gníomhaireacht Bainistíochta an Chisteáin Náisiúnta feidhm iniúchóireachta inmheánaigh freisin a bhfuil acmhainní leordhóthanacha aige agus déanann sé clár oibre a aontú leis an ARC.

D'fhorbair an Ghníomhaireacht Beartas agus Creat Bainistíochta Riosca in bhfuil a fonn riosca, na próisis bhainistíochta riosca atá i bhfeidhm agus sonraíochtaí róil agus freagrachtaí na foirne maidir le riosca leagtha amach. Tá an beartas eisithe don fhoireann go léir agus táthar ag súil le go n-oibreoidh siad laistigh de bheartais bhainistíochta riosca na Gníomhaireachta Bainistíochta an Chisteáin Náisiúnta, chun foláireamh a thabhairt ar bhainistíocht ar na rioscaí atá ag teacht chun cinn, chun laigí a rialú agus freagracht a ghlacadh as rioscaí agus rialuithe laistigh dá réimse oibre féin.

Creat Riosca agus Rialaithe

Tá córas bainistíochta riosca curtha i bhfeidhm ag Gníomhaireacht Bainistíochta an Chisteáin Náisiúnta a aithníonn agus a thugann tuairisc ar phríomhrioscaí agus na gníomhartha bainistíochta atá á nglacadh chun dul i ngleic leis na rioscaí sin agus iad a mhaolú, a mhéid agus is féidir.

Tá cláir riosca i bhfeidhm a aithníonn na príomhrioscaí don Ghníomhaireacht Bainistíochta an Chisteáin Náisiúnta agus rinneamar iad a aithint, iad a mheas agus iad a ghrádú de réir a tábhachta. Déanann an ARC athbhreithniú ar chláir riosca an Aonaid Ghnó ar bhonn bliantúil. Úsáidtear toradh na measúnuithe seo chun acmhainní a phleanáil agus a leithdháileadh chun a chinntiú go ndéantar rioscaí a bhainistiú go leibhéal inghlactha.

Tá na rialuithe agus na gníomhaíochtaí atá ag teastáil chun rioscaí agus freagracht a mhaolú as rialuithe a shanntar don fhoireann ar leith a oibriú mionsonraithe sna cláir riosca. Deimhnímid go bhfuil timpeallacht rialaithe lena bhfuil na gnéithe seo a leanas i bhfeidhm:

  • tá nósanna imeachta maidir leis na príomhphróisis ghnó ar fad taifeadta,
  • tá freagrachtaí airgeadais le cuntasacht fhreagrach sannta ar leibhéal bainistíochta,
  • tá córas buiséadaithe cuí ann ag a bhfuil buiséad bliantúil á choinneáil faoi athbhreithniú ag an mbainistíocht shinsearach,
  • tá córais ann atá dírithe ar shlándáil na gcóras faisnéise agus teicneolaíochta cumarsáide a chinntiú, agus
  • tá córais i bhfeidhm chun na sócmhainní a chosaint.

Monatóireacht agus Athbhreithniú leanúnach

Bunaíodh nósanna imeachta foirmiúla chun monatóireacht a dhéanamh ar phróisis rialaithe agus easnaimh rialaithe agus bíonn siad curtha in iúl dóibh siúd atá freagrach as gníomh ceartaitheach agus don bhainistíocht agus don Ghníomhaireacht, nuair is ábhartha, ar bhealach tráthúil. Deimhnímid go bhfuil na córais mhonatóireachta leanúnacha seo a leanas i bhfeidhm:

  • tá príomhrioscaí agus rialuithe gaolmhara aitheanta agus tá próisis curtha i bhfeidhm chun monatóireacht a dhéanamh ar oibriú na bpríomhrialuithe sin agus tuairisciú agus chun aon easnamh a aithnítear a thuairisciú,
  • tá socruithe tuairiscithe ag gach leibhéal ina bhfuil freagracht as bainistíocht airgeadais sannta curtha ar bun, agus
  • déanann an bhainistíocht shinsearach athbhreithnithe rialta ar thuarascálacha feidhmíochta agus airgeadais tréimhsiúla agus bliantúla ina léirítear feidhmíocht i gcomparáid le buiséid/réamhaisnéisí.

Soláthar

Tá Beartas Soláthair bunaithe ag Gníomhaireacht Bainistíochta an Chisteáin Náisiúnta (arna fhoilsiú ar a láithreán gréasáin) agus Nós Imeachta Soláthair. Tagann cleachtais soláthair Ghníomhaireacht Bhainistíochta an Chisteáin Náisiúnta leis na doiciméid thuasluaite.

Tá Nós Imeachta Soláthair Ghníomhaireacht Bhainistíochta an Chisteáin Náisiúnta ag teacht le treoirlínte reatha Oifig Sholáthair an Rialtais (OGP). I gcásanna áirithe measfar go bhfuil sé riachtanach eisceachtaí cuí-údaraithe a fháil ón mBeartas agus ón Nós Imeachta (eadhon, gan próiseas tairisceana iomaíoch á reáchtáil) maidir le seirbhísí, soláthairtí nó oibreacha a bhfuil luach os cionn € 5,000 acu (seachas CBL) agus atá faoi thairseacha AE mar shampla. ar chúiseanna rúndachta, coimhlintí leasa, práinne, cearta maoine intleachtúla a chosaint, foinse aonair soláthair srl.

Tá Gníomhaireacht bainistíochta an Chisteáin Náisiúnta faoi réir Threoir an AE 2014/24/AE mar a chuirtear i bhfeidhm in Éirinn ag Rialacháin an Aontais Eorpaigh (Bronnadh Conarthaí Údaráis Phoiblí) 2016 (na 'Rialacháin'), maidir le soláthar seirbhísí, soláthairtí agus oibreacha os cionn tairseacha luacha áirithe arna leagan síos ag an AE. I gcás nach bhfuil feidhm ag na Rialacháin - toisc go bhfuil luach an tsoláthair faoi bhun thairseacha an AE nó tá sé lasmuigh de na Rialacháin - glacann Gníomhaireacht Bainistíochta an Chisteáin Náisiúnta le próiseas (de réir an Bheartais agus an Nóis Imeachta Soláthair seo mar atá léirithe thuas) atá ceaptha chun an luach is fearr airgid a bhaint amach. Is í an bhainistíocht shinsearach a cheadaíonn eisceachtaí ó Bheartas agus Nós Imeachta Soláthair Ghníomhaireacht Bainistíochta an Chisteáin Náisiúnta.

Ní hionann eisceachtaí faoi Bheartas Soláthair na Gníomhaireachta Bainistíochta an Chisteáin Náisiúnta agus Nós Imeachta Soláthair agus soláthar neamhchomhlíontach. I gcás conarthaí a bhfuil luach os cionn tairseacha an AE acu, tá reachtaíocht AE infheidhme, agus ceadaíonn na Rialacháin eisceachtaí ó phróiseas tairisceana iomaíoch AE in imthosca an-teoranta.

I rith 2017, rinneadh íocaíochtaí ar luach iomlán €6.2m maidir le hearraí/seirbhísí a bhí faoi réir eisceachtaí soláthair arna gceadú de réir Bheartas agus Nós Imeachta Soláthair Ghníomhaireacht Bainistíochta an Chisteáin Náisiúnta agus an Nós Imeachta Soláthair. Tugtar miondealú ar na heisceachtaí seo sa tábla thíos.

Catagóir Luach Iomlán (roimh CBL) Nótaí
Seirbhísí Gairmiúla €3.41m Nóta 1
Teicneolaíocht Faisnéise agus Cumarsáid €1.49m Nóta 2
Bainistíocht/Cothabháil Áiseanna €0.65m Nóta 3
Taisteal Iompar Acmhainní Daonna & Seirbhísí Bainistithe €0.58m Nóta 4
Margaíocht Clódóireacht & Stáiseanóireacht €0.1m Nóta 5

Nóta 1: Áirítear leis an méid seo €2.5m le haghaidh íocaíochtaí arna ndéanamh ag an nGníomhaireacht um Éilimh ar an Stát (SCA) d'fhinnéithe saineolacha ar líon mór de dhualgais ar leithligh, i gcás inar níos lú ná € 5,000 an tsuim a bhí iníoctha i bhformhór na gcásanna i leith gach fostaithe (ex CBL) agus dá bhrí sin níor ghá go mbeadh sé faoi réir próisis iomaíoch. Ina theannta sin, ghlac an SCA cinneadh bainistíochta nach ndéanfaí soláthar finnéithe saineolaí a sholáthar go hidirnáisiúnta mar gur measadh go bhféadfadh leibhéal breise riosca dlíthíochta a bheith mar thoradh ar aon phróiseas soláthair maidir le neamhspleáchas na bhfinnéithe sin. I measc na n-íocaíochtaí eile laistigh den chatagóir seo tá €0.3m a íocadh le soláthraí seirbhíse a cheap an SCA, nuair ba rud é, ar chúiseanna práinne móire, nach bhféadfaí na teorainneacha ama a shonraítear le haghaidh nós imeachta iomaíoch a chomhlíonadh. Baineann an t-iarmhéid go príomha le soláthar seirbhísí eile ag an SCA (lena n-áirítear gearrscríbhneoireach, cuntasóirí costais dhlíthiúla agus gníomhairí dlí) i gcás inar níos lú ná € 5,000 an tsuim a bhí iníoctha i formhór na gcásanna i leith gach fostaithe agus mar sin ní raibh sé riachtanach go mbeadh sé faoi réir phróisis iomaíoch.

Nóta 2: Baineann an méid seo go príomha le híocaíochtaí a rinneadh le soláthraithe seirbhíse le haghaidh tagus bogearraí reatha/ dílsithe a thacú agus a chothabháil, lena n-áirítear, mar shampla, íocaíochtaí de €0.7m a íocadh le cuideachta TF mar sholáthraí aonair a sheirbhísí dílsithe.

Nóta 3: Áirítear leis an méid seo €0.4m maidir le híocaíochtaí a rinneadh le roinnt soláthraithe seirbhíse le haghaidh cásanna ar leith deisiúcháin agus cothabhála, áit a raibh an méid is iníoctha i leith gach teagaisc níos lú ná €5,000 (ex-CBL) agus dá bhrí sin níor ghá dul faoi phróiseas iomaíoch. Baineann an t-iarmhéid go príomha le tomhaltáin cheaintín ina raibh praghsanna tagarmharcáilte i gcoinne soláthraithe eile. Tá socruithe ar bun chun Comhaontú Creat OGP a úsáid chun seirbhísí lónadóireachta agus fáilteachais a sholáthar.

Nóta 4: Áirítear leis an méid seo € 0.5m maidir le híocaíochtaí le gníomhaireachtaí earcaíochta. Fógraíodh folúntais ar éagsúlacht ardáin agus bhí deis ag aon ghníomhaireacht earcaíochta sa mhargadh iarratais a chur isteach. Reáchtáil an tAonad Acmhainní Daonna comórtas oscailte dá bhrí sin, agus níor íocadh na táillí ach leis na gníomhaireachtaí a sholáthair na hiarrthóirí a cheapadh. Baineann an t-iarmhéid go príomha le cíos chairr, áit a leanadh le conradh atá ann cheana go dtí go mbeidh toradh athbhreithnithe straitéisigh ag an nGníomhaireacht Airgeadais Forbartha Náisiúnta ar a riachtanas i leith na seirbhísí seo.

Nóta 5: Áirítear leis an méid seo stáiseanóireacht a cheannach ina raibh costas na nithe a bhí á soláthar tagarmarcáilte i gcoinne an chreata OGP.

Déantar athbhreithniú rialta ar Beartas Soláthair Ghníomhaireacht Bainistíochta an Chisteáin Náisiúnta agus ar a Nós Imeachta Soláthair.

Athbhreithniú ar Éifeachtacht

Deimhnímid go bhfuil nósanna imeachta i bhfeidhm ag Gníomhaireacht Bainistíochta an Chisteáin Náisiúnta chun monatóireacht a dhéanamh ar éifeachtacht a nósanna imeachta bainistíochta riosca agus rialaithe. Tá monatóireacht agus athbhreithniú Ghníomhaireacht Bainistíochta an Chisteáin Náisiúnta ar éifeachtacht an chórais rialaithe inmheánaigh bunaithe ar obair na n-iniúchóirí inmheánacha agus seachtracha, obair an Choiste Iniúchóireachta agus Riosca a dhéanann maoirsiú ar a gcuid oibre, agus obair na bainistíochta shinsearaí laistigh de Ghníomhaireacht Bainistíochta an Chisteáin Náisiúnta atá freagrach as an gcreat rialaithe airgeadais inmheánaigh a fhorbairt agus a chothabháil.

Deimhnímid go ndearna an Ghníomhaireacht athbhreithniú bliantúil ar éifeachtacht na rialuithe inmheánacha do 2017.

Saincheisteanna um Rialú Inmheánach

Níor aithníodh aon laigí sa rialú inmheánach maidir le 2017 a éilíonn nochtadh sna ráitis airgeadais.

Caiteachas Chóras Bainistíochta an Chisteáin

In 2016, chuir Gníomhaireacht Bainistíochta an Chisteáin Náisiúnta tús le cur i bhfeidhm córas bainistíochta cisteáin nua agus caipitlíodh costas € 746k mar shócmhainn bogearraí inláimhsithe. De réir chreat rialachais an tionscadail, rinneadh athbhreithniú i rith 2017 agus chinn an bhainistíocht deireadh a chur le cur chun feidhme an tionscadail seo mar gheall ar thoradh an athbhreithnithe. Mar thoradh air sin, tá Gníomhaireacht Bainistíochta an Chisteáin Náisiúnta tar éis muirear bearnaithe €746k a aithint. Íocadh €107k eile in 2016 agus 2017 maidir le costais chonraitheoirí ar an tionscadal. Tá na socruithe chun an tionscadal a dhúnadh fós ar siúl.

Willie Walsh, Cathaoirleach
Gníomhaireacht Bainistíochta an Chisteáin Náisiúnta

Martin Murphy, Cathaoirleach, Coiste Iniúchóireachta agus Riosca
Gníomhaireacht Bainistíochta an Chisteáin Náisiúnta

29 Bealtaine 2018